The Austrian School´ s perspective on the Brazilian airport concession
DOI:
https://doi.org/10.30800/mises.2020.v8.1255Keywords:
Austrian School, Airport Concession, Intervention Theory, Market Process, Airport RegulationAbstract
The concession of the Guarulhos, Viracopos and Brasilia airports is discussed from the perspective of the Austrian School based on the Austrian Theory of Market Process (KIRZNER, 1997; BARBIERI, 2001) and the Austrian Theory of Economic Intervention (MISES, 2010b). The problem observed is that the state is the granting authority, regulatory body and partner in the concessionaire. The results indicate that the presence of the state prevents the efficiency of entrepreneurial management, the discovery of new knowledge and the stimulation of competition. It is due to the fact that the Brazilian Airport Infrastructure Company (INFRAERO) is present in the management of airports granted and not granted. INFRAERO was negatively impacted as it lost part of its revenue from surplus airports and maintained its responsibility for managing low-income or deficit airports. Ludwig von Mises’s Theory of Interventionism, written in the 1940s, remains contemporary and guides the process of organizational management.
Downloads
Metrics
References
ANAC. AGÊNCIA NACIONAL DE AVIAÇÃO CIVIL. Concessões. Disponível em https://www.anac.gov.br/assuntos/paginas-tematicas/concessoes. Acesso em 20/09/2019.
ANAC. AGÊNCIA NACIONAL DE AVIAÇÃO CIVIL. Contrato de concessão para ampliação, manutenção e exploração do Aeroporto Internacional de Guraulhos. Brasília, DF, 2012.
ANGELI, Eduardo. Caminhos da Escola Austríaca: relação com ortodoxia, engajamento e produção de novo conhecimento. Nova Economia, 28 (2), 2018, p. 681-704. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6351/3377
ARBLASTER, Margaret; HOOPER, Paul. Light handed regulation – Can it play a role in the developing world? Transport Policy, Vol. 43, 2015, p. 32-41. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2015.05.014
BARBIERI, Fábio. O Processo de Mercado na Escola Austríaca Moderna. São Paulo: FEA/USP, 2001.
BARBIERI, Fábio; FEIJÓ, Ricardo Luis Chaves. Metodologia do Pensamento Econômico: O Modo de Fazer Ciência dos Economistas. São Paulo: Editora Atlas, 2013.
BRASIL. Lei 8.666, de 21/06/1993. Regulamenta o art. 37, inciso XXI, da Constituição Federal. Iinstitui normas para licitações e contratos da Administração Pública e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 21 de jun, 1994. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8666cons.htm>. Acesso em: 20/09/2019.
BRASIL. Lei 8.112 de 11/12/1990. Dispõe sobre o regime jurídico dos servidores públicos civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Diário Oficial da União, Brasília, 11 de dez de 1990. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8112cons.htm
CARRASCO, Vinícus; JOAQUIM, Gustavo; PINHO DE MELLO, João Manoel. Risco regulatório no Brasil: teoria e mensuração. In: CASTELAR, Armando Pinheiro; FRISCHTAK, Cláudio (Orgs.). Gargalos e soluções na infraestrutura de transportes. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014, p. 21-38.
COOPER, Donald R.; SCHIDLER, Pamela S. Métodos de pesquisa em Administração. Porto Alegre: Bookman, 1ª Ed., 2003.
DI PIETRO, Maria Sylvia Zanella. Direito Administrativo. São Paulo: Atlas, 17ª Ed., 2004.
GILLEN, David. The evolution of airport ownership and governance. Journal of Air Transport Management. Vol. 17, 2011, p. 3-13. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2010.10.003
GRAHAM, Anne. The objectives and outcomes of airport privatization. Research in Transportation Business & Management, Vol., 1, 2011, p. 3-14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2011.05.004
HARISANKAR, K.; SREEPARVATHY, G. Rethinking Dispute Resolution in Public–Private Partnerships for Infrastructure Development in India. Journal of Infrastructure Development, Vol. 5, No. 1, 2013, p. 21-32. DOI: https://doi.org/10.1177/0974930613488292
HAYEK, Friedrich August. Individualism & Economic Order. Chicago: University of Chicago Press, 1948. Disponível em http://www.library.fa.ru/files/Hayek-Individualism.pdf. Acesso em 30/09/2019.
HAYEK, Friedrich August. O Caminho da Servidão. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises Brasil, 2010.
INFRAERO. Concessão de aeroportos. 2016. Disponível em: <https://www.INFRAERO.gov.br/index.php/br/transparencia/concessao.html>. Acesso em: 20/09/2019.
KIRZNER, Israel. Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach. Journal of Economic Literature, Vol. 35, Issue 1 (Mar. 1997), p. 60-85. Disponível em https://econfaculty.gmu.edu/pboettke/summer/summer%20docs/kirzner1997.pdf. Acesso em 30/09/2019.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 7ª Ed., 2010.
MANTIN, Benny. Airport complementarity: private vs. government ownership and welfare gravitation. Transportation Research, 2012, p. 381-388. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trb.2011.10.001
MISES, Ludwig von. Planning for freedom and the twelve other essays. South Holland: Libertarian Press, 1980. Disponível em https://mises-media.s3.amazonaws.com/Planning%20for%20Freedom%20and%20Twelve%20other%20Essays%20and%20Addresses_2.pdf. Acesso em 30/09/2019.
MISES, Ludwig von. Ação Humana: Um Tratado de Economia. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises, 2010.
MISES, Ludwig von. Intervencionismo: Uma Análise Econômica. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises, 2010a.
MISES, Ludwig von. O cálculo econômico sob o socialismo. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises, 2012
OUM, Tae H., ADLER, Nicole.; YU, Chunyan. Privatization, corporatization, ownership forms and their effects on the performance of the world's major airports. Journal of Air Transport Management, Vol. 12, No. 3, 2006, p. 109-121. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2005.11.003
OUM, Tae H., ADLER, Nicole.; YU, Chunyan. Ownership forms matter for airport efficiency: A stochastic frontier investigation of worldwide airports. Journal of Urban Economics, Vol. 64, No. 2, 2008, p. 422-435. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jue.2008.03.001
PARANAÍBA, Adriano de Carvalho; BULHOES, Eliezé. Transportar é preciso!: uma proposta liberal. São Paulo: LMV Editora, 2019.
PEREIRA NETO, Cio Mário da Silva; CASAGRANDE, Paulo Leonardo; LANCIERI, Filippo Maria; MORAES, Joaquim Nogueira Porto. Pro-competition rules in airport privatization: international experience and the Brazilian case. Journal of Air Transport Management, Vol. 54, 2016, p. 9-16. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2016.03.011
PPI. PROGRAMA DE PARCERIAS DE INVESTIMENTOS. 6ª Rodada de Concessões Aeroportuárias – Blocos Sul, Norte I e Central. Disponível em https://www.ppi.gov.br/6-rodada-de-concessoes-aeroportuarias-blocos-sul-norte-i-e-central. Acesso em 20/09/2019.
SCOTTI, Davide, MALIGHETTI, Paolo, MARTINI, Gianmaria; VOLTA, Nicola. The impact of airport competition on technical efficiency: A Stochastic Frontier Analysis Applied to Italian Airport. Journal of Air Transport Management, Vol. 22, 2012, p. 9-15. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2012.01.003
SILVA, Elisangela Aparecida Machado da; ARAÚJO SOBRINHO, Fernando Luiz; FORTES, José Augusto Abreu Sá. A importância geoestratégica do Aeroporto Internacional de Brasília no desenvolvimento do turismo regional. Caderno Virtual de Turismo. Rio de Janeiro, Vol. 15, No. 3 (Dez, 2015): p. 303-316.
SIMIONATO, Luiza Reis; STAMM JÚNIOR, Mário César. Movimentação de carga internacional em aeroportos brasileiros. Congresso Técnico Científico da Engenharia e da Agronomia (CONTECC/2016), 29/08 a 01/09/2016, Foz do Iguaçu, PR.
TCU. TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIÃO. Processo no. TC 024.918/2014-8; Relatório de auditoria operacional. Qualidade de serviço nos aeroportos brasileiros, 2014. Disponível em www.tcu.gov.br/Consultas/Juris/Docs/judoc/Acord/.../AC_2210_35_15_P.doc. Acesso em 20/09/2019.