Left or right, who is more pseudoscientific?

An analysis of the pseudoscientific beliefs of students on the Psychology course at Feevale University

Authors

  • Rodrigo Schmidt Feevale University, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30800/mises.2024.v12.1530

Keywords:

Pseudoscience, Psychology, Politics, Quantitative Research, Academia

Abstract

The university's mission is to safeguard and preserve knowledge, yet even in this intellectually elitist environment, pseudoscience prevails. This concept, often sensationalized in contemporary media and ridiculed by those whose beliefs are labeled pseudoscientific, trivializes science. This leads to increased adherence to and utilization of these concepts, particularly in health contexts or academia. This article aims to assess the persistence of pseudoscientific beliefs among students in this ostensibly sacred knowledge sanctuary. Instruments measuring belief in pseudoscientific concepts and their ramifications were employed. Additionally, the group was evaluated regarding their political stance and adoption of psychological currents, including CBT and Psychoanalysis. The latter, despite being classified as non-scientific, persists in the Brazilian educational structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rodrigo Schmidt, Feevale University, RS, Brasil

Graduando em Psicologia. Gerente de Comunicação do Instituto Escafandristas e Coordenador Estadual do SFLB no Rio Grande do Sul. Tem interesse na área de psicologia política e economia comportamental.

References

Adorno, T. W. (2004). Capitalismo tardio a sociedade industrial. In A. Gonzáles Ruiz (Trad.), Escritos sociológicos I (pp. 330-344). Madrid: Akal.

Arendt, H. (2006). As origens do totalitarismo. Lisboa: Don Quixote.

Beck, A. T. (1964). Thinking and Depression. Archives of General Psychiatry, 10(6), 561–571. DOI: https://doi.org/10.1001/archpsyc.1964.01720240015003

Bobbio, N. (1995). Direita e esquerda: razões e significados de uma distinção política. São Paulo: Universidade Estadual Paulista.

Casarões, G., & Magalhães, D. (2021). The hydroxychloroquine alliance: how far-right leaders and alt-science preachers came together to promote a miracle drug. Revista de Administração Pública, 55(1), 197–214. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-761220200556

Crochík, J., Massola, G., & Svartman, B. (2016). Psicologia USP, 27(1), 1-5. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-656420162701

Fasce, A., & Picó, A. (2019a). Conceptual foundations and validation of the pseudoscientific belief scale. Applied Cognitive Psychology, 33, 617-628. DOI: https://doi.org/10.1002/acp.3501

Fasce, A., & Picó, A. (2019b). Science as a vaccine. Science & Education, 28(1-2), 109-125. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-018-00022-0

Freire-Maia, N. (1998). A ciência por dentro (5ª ed.). Rio de Janeiro: Vozes.

Freud, S. (1996). Dois verbetes de enciclopédia. In J. Salomão (Org.), Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol. 18 (pp. 283-312). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1923)

Garcia, P. F. M. (2021). Entre ciência e pseudociência: análise do pensamento científico em estudantes universitários (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação. Disponível em: [URL]

Henrich, J., Heine, S. J., & Norenzayan, A. (2010). Most people are not WEIRD. Nature, 466(28), 29-29. DOI: https://doi.org/10.1038/466029a

Hobsbawm, E. (2015). A era das revoluções: 1789-1848. Editora Paz e Terra. Disponível em: [URL]

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (s.d.). PNAD Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. Recuperado de [URL]

Köche, J. (s.d.). Fundamentos de Metodologia Científica. [PDF]. Disponível em: [URL]

Marinho-Araújo, C. M. (2009). Psicologia Escolar na Educação Superior: novos cenários de intervenção e pesquisa. In C. M. Marinho-Araújo (Org.), Psicologia Escolar: novos cenários e contextos de pesquisa, prática e formação (pp. 155-202). Campinas: Alínea.

Marx, K. (2013). O capital: crítica da economia política. Livro 1. São Paulo: Boitempo Editorial.

Moacir Francelin, M. (s.d.). Ciência, senso comum e revoluções científicas: ressonâncias e paradoxos [PDF]. Disponível em: [URL]

Morais, R. de. (1988). Filosofia da ciência e da tecnologia (5ª ed.). São Paulo: Papirus.

Morel, A. P. M. (2021). Negacionismo da Covid-19 e educação popular em saúde: para além da necropolítica. Trabalho, Educação e Saúde, 19, e00315147. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00315

Oliva, G. (2020, 21 de março). Coronavírus: desaparecimento da cloroquina das farmácias do Rio preocupa pacientes usuários de medicamentos. O Globo. Recuperado de [URL]

Popper, K. R. (2002). The Logic of Scientific Discovery. [s.l.] Psychology Press.

Pfromm Netto, S. (1991). Psicológica e guia de estudo. São Paulo: E. P. U.

Santos, D. M. (2023). Karl Popper: reflexões sobre a lógica da pesquisa científica e as suas contribuições para o ensino de ciências. Educere - Revista da Educação da UNIPAR, 23(1), 202–222. DOI: https://doi.org/10.25110/educere.v23i1-012

Silva, W. A., & Moraes, R. A. de. (2019). Direita e esquerda no pensamento de Norberto Bobbio. Agenda Política, 7(1), 168–192. DOI: https://doi.org/10.31990/agenda.2019.1.7

Published

2024-07-15

How to Cite

1.
Schmidt R. Left or right, who is more pseudoscientific? An analysis of the pseudoscientific beliefs of students on the Psychology course at Feevale University. MisesJournal [Internet]. 2024 Jul. 15 [cited 2024 Jul. 17];12. Available from: https://revistamises.org.br/misesjournal/article/view/1530