The relation between Austrian School Economic Method and Liberalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30800/mises.2024.v12.1535

Keywords:

apriorism, history of economic thought, praxeology, positivism, utilitarianism

Abstract

Abstract: This article explores the interconnection between the aprioristic method of the Austrian School and classical liberal thought in economics. Initially, it examines the origin of liberalism and classical economics, studying the ideas of John Locke and Adam Smith, respectively. Subsequently, the relationship between liberalism and neoclassical economics is analyzed, presenting the Marginal Value Theory and highlighting the convergences and distinctions in relation to the thought of the Austrian School. In this context, Austrian thought is presented with the insights of Mises, particularly with his concept of praxeology, and Friedrich Hayek, with his critiques of orthodox thought. Finally, considering the perspective of various economists and the interdisciplinary approach of economic science, it is concluded that the Austrian School, in conjunction with classical liberalism, offers an appropriate interpretation of societal reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rafael Slatinsky, Instituto Damas de Ferro, Brasil

É psicólogo clínico com bacharel e licenciatura pela Universidade de Taubaté e especialista em Neuropsicologia pelo Instituto de Pesquisa Albert Einstein. Gestor do Damascast pelo Instituto Damas de ferro

Diane Matos Faria, Instituto Damas de Ferro, Brasil

Estudante de Economia na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Atuando como voluntária no Instituto Damas de Ferro, ela integra o departamento de comunicação, contribuindo para a disseminação das obras de autoras mulheres liberais/libertárias. Também é embaixadora local pelo Students For Liberty, organização que promove a liberdade individual e o empreendedorismo jovem. Profissionalmente, ela se destaca como empreendedora na fotografia e trabalha como estagiária em Supplychain.

References

Arendt, H. (2013). Origens do Totalitarismo (3th ed.). Editora Companhia das Letras.

Beck, J. S. (2021). Terapia Cognitivo-Comportamental: Teoria e Prática (3th ed.). Editora Artmed.

Campanario, M. de A., Chagas Junior, M. de F., & Ruiz, M. S. (2012). O modelo de Karl Popper sob a ótica das Ciências Sociais Aplicadas. Revista de Ciências da Administração, 14(32), 124-140. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2012v14n32p124 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8077.2012v14n32p124

Cerqueira, H. E. A. da G. (2006). A mão invisível de Júpiter e o método newtoniano de Smith. Estudos Econômicos, 36(4), 667-697. https://doi.org/10.1590/S0101-41612006000400004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-41612006000400001

Chalmers, A. F. (1997). O que é ciência afinal? Brasiliense.

Costa, J. M. T. da. (2022). Ação humana e a teoria do conhecimento: uma leitura kantiana de von Mises (2nd ed.). Instituto Escafandristas.

De Soto, J. H. (2010). A Escola Austríaca: Mercado e Criatividade Empresarial (2nd ed.). Instituto Ludwig von Mises Brasil.

Feijó, R. L. C. (2023). História do pensamento econômico: de Lao Zi a Robert Lucas (4th ed.). Independently published.

Freire, L. (2019). Praxeology as an answer to problems in the philosophy of science. MISES: Interdisciplinary Journal of Philosophy, Law and Economics, 7(1). https://doi.org/10.30800/mises.2019.v7.943 DOI: https://doi.org/10.30800/mises.2019.v7.943

Gennari, A. M. (2009). História do pensamento econômico. Saraiva.

Guimarães de Medeiros, J. E. (2023). Human Action and Theory of Knowledge: A Necessary Reconciliation between Philosophy and Economics. MISES: Interdisciplinary Journal of Philosophy, Law and Economics, 11. https://doi.org/10.30800/mises.2023.v11.1513 DOI: https://doi.org/10.30800/mises.2023.v11.1513

Hayek, F. A. von. (2022). O caminho da servidão (2nd ed.). Instituto Liberal.

Kant, I. (2007). Crítica à razão pura. Editora Ícone.

Kahneman, D. (2011). Rápido e Devagar: Duas Formas de Pensar. Objetiva.

Locke, J. (1994). Segundo tratado sobre o governo civil: E Outros Escritos. Editora Vozes.

Locke, J. (1999). Ensaio Acerca do Entendimento Humano. Editora Nova Cultural Ltda.

Lourenço Filho, M. (2019). The Austrians and the method: From criticism to positivism to the recall of the classical tradition. MISES: Interdisciplinary Journal of Philosophy, Law and Economics, 7(2). https://doi.org/10.30800/mises.2019.v7.1181 DOI: https://doi.org/10.30800/mises.2019.v7.1181

Mises, L. von. (2021a). O Fundamento Último da Ciência Econômica: um ensaio sobre o método. Instituto Hoppe.

Mises, L. von. (2021b). Socialismo: Uma Análise Econômica e Sociológica. Editora Konkin.

Mises, L. von. (2022). Problemas Epistemológicos da Economia. Instituto Hoppe.

Nunes, K. J. O., & Rolim, F. A. R. (2023). Os Contratualistas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 9(3), 583-596. https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8888 DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8888

Rosenblatt, H. (2022). A História Perdida do Liberalismo. Alta Books.

Rothbard, M. N. (2007). The Panic of 1819: Reactions and Policies. Ludwig von Mises Institute.

Salgado, M. das G. (2007). A Justiça e a Liberdade Segundo F. Von Hayek. Universidade Gama Filho.

Sen, A. (1999). Sobre ética e economia. Companhia das Letras.

Smith, A. (1999). A riqueza das nações. Investigação sobre sua natureza e suas causas (Vol. I), Nova Cultural, Coleção "Os Economistas”.

Valentin, A. (2008). A economia positiva: considerações sobre o núcleo rígido do programa de pequisa neoclassico. Khronos, 1, 131-148. https://doi.org/10.11606/khronos.v0i1.97240 DOI: https://doi.org/10.11606/khronos.v0i1.97240

Varian, H. (2006). Microeconomia: Uma Abordagem Moderna (8th ed.). Editora Campus.

Published

2024-07-15

How to Cite

1.
Slatinsky R, Matos Faria D. The relation between Austrian School Economic Method and Liberalism. MisesJournal [Internet]. 2024 Jul. 15 [cited 2024 Jul. 17];12. Available from: https://revistamises.org.br/misesjournal/article/view/1535