Innovation as influence factor in competitiveness of brazilian textile supply chain:
the vision of managers
DOI:
https://doi.org/10.30800/mises.2018.v6.859Keywords:
Innovation, competitiveness, strategy, internalization, textile industryAbstract
Brazilian textile industry companies face the challenge to innovate as a condition to increase its insertion in international market and preserve spaces in local market. This study aims to identify the factors related to innovation that influence the competitiveness of member companies of the Brazilian textile productive chain according to managers who work in them. We adopted qualitative and quantitative research methods, including interviews with leaders of the class focused sector entities, in order to identify innovations practiced by their constituents. Subsequently, a questionnaire was answered by professionals from various links of the Brazilian textile sector. Through factor analysis and correlation we identified obstacles to innovate, especially the lack of funding and support for the country's competitiveness on the global stage. However, the study detected practices leading to improved competitive conditions. Results may be of interest to companies resembled those of the surveyed sample, entities that represent their classes and also to funding agents.
Downloads
Metrics
References
ARBIX, G. Inovar: a indústria brasileira entre o passado e o futuro. São Paulo: Editora Papagaio, 2007.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70 Ltda., 2004.
BARNEY, J. B.; HESTERLY, W. S. Administração Estratégica e Vantagem Competitiva. São Paulo: Pearson, 2008.
BAYRAKTAR, C. A. et al. Competitive strategies, innovation, and firm performance: an empirical study in a developing economy environment. Technology Analysis & Strategic Management, p. 1-15, 2016. Disponível em http://www.tandfonline.com/doi/abs/ 10.1080/09537325.2016.1194973. Acesso em 30 jun. 2016.
CHRISTENSEN, C. M.; OVERDORF, M. Enfrente o desafio da mudança revolucionária. In: MONTGOMERY, C. A.; PORTER, M. E. Harvard Business Review – Inovação na prática: on innovation. Rio de Janeiro: Campus, p.104-127, 2002.
CHRISTENSEN, C. M.; ANTHONY, S. D.; ROTH, E. A. O futuro da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
CHRISTENSEN, C. M.; RAYNOR, M. E. O crescimento pela inovação: como crescer de forma sustentada e reinventar o sucesso. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
DAMANPOUR, F.; ARAVIND, D. Managerial innovation: Conceptions, processes, and antecedents. Management and Organization Review, v. 8, n. 2, p. 423-454, 2012.
DAVILA, T.; EPSTEIN, M. J.; SHELTON, R. D. As regras da inovação. Porto Alegre:
Bookman, 2007.
DRUCKER, P. F. Inovação e espírito empreendedor (entrepreneurship): prática e princípios. São Paulo: Pioneira, 2003.
EASTERBY-SMITH, M.; BURGOYNE, J.; ARAÚJO, L. Aprendizagem organizacional e organização de aprendizagem. São Paulo: Atlas, 2001.
GHEMAWAT, P. Estratégia e o cenário dos negócios. Porto Alegre: Bookman, 2007.
HAIR, J. F. Jr.; BLACK, W. C.; BAIBN, B. J.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. Análise Multivariada de dados. 6ª. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
HAMEL, G.; PRAHALAD, C. K. Competindo pelo futuro: estratégias inovadoras para obter o controle do seu setor e criar os mercados de amanhã. 13. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
HAYES, R.; PISANO, G.; UPTON, D; WHEELWRIGHT, S. Produção, estratégia e tecnologia: em busca da vantagem competitiva. 1a. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.
HEIZER, J. H.; RENDER, B. Administração de operações: bens e serviços. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2001.
HITT, M.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R.E. Administração Estratégica: competitividade e globalização. 2. ed. São Paulo: Thomson Learning, 2008.
KÖHLER, A. R.; SOM, C. Risk preventative innovation strategies for emerging technologies the cases of nano-textiles and smart textiles. Technovation, v. 34, n. 8, p. 420-430, 2014.
PISANO, G. P. You need an innovation strategy. Harvard Business Review, v. 93, n. 6, p. 44-54, 2015.
PORTER, M. E. Competição: estratégias competitivas essenciais. 10. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2003.
PORTER, M. E. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. 26. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
PRAHALAD, C. K.; KRISHNAN, M. S.; SERRA, A. C. da C. A nova era da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
SCHUMPETER, J. A. Ensaios: empresários, inovação, ciclos de negócio e evolução do capitalismo. Lisboa: Celta Editora, 1996.
STAL, E. A inovação como alavanca para a internacionalização: o caso Microsiga. In: BERNARDES, R. (org.). Inovação em serviços intensivos em conhecimento. São Paulo: Saraiva, 2007, p.387-409.
TIDD, J.; BESSANT, J. R.; PAVITT, K. Gestão da Inovação. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.
WRIGHT, P.; KROLL, M. J.; PARNELL, J. Administração estratégica: conceitos. São Paulo: Atlas, 2007.