Praxeology and Space Syntax:

An epistemological articulation in favor of urban mobility as human action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30800/mises.2018.v6.565

Keywords:

Space Syntax, Praxeology, Urban Mobility, Infrastructure

Abstract

The purpose of this paper is to identify the Praxeology as a method for studies that aim to bring solutions to urban mobility. In these sense, the present article seeks to connect Praxeology with the Theory of Space Syntax. For the Theory of Space Syntax understands urban spaces as a product of human interactions, and these are treated by the individual logic of their interests, and human dynamics within urban areas that may differ from what was originally planned.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Adriano Paranaiba, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Adriano Paranaíba é Economista, Doutor em Transportes (UnB). Professor de Economia no Instituto Federal de Goiás (IFG). Editor-Chefe do Periódico Acadêmico do IMB - MISES: Interdisciplinary Journal of Philosophy, Law and Economics.

References

BARROS, A. P. B. G. Diz-me como andas que te direi onde estás: inserção do aspecto relacional na análise da mobilidade urbana para o pedestre. Tese de Doutorado – Universidade de Brasília. Faculdade de Tecnologia, 2014, 372p.

BARROS, A. P. B. G.; et. al. Sintaxe Espacial como Ferramenta de Definições de Parâmetros de Hierarquia Viária. Anais do XIX Congresso da Associação Nacional de Pesquisas e Ensino em Transporte - ANPET. Recife, 2008.

DO CARMO, C. L., JUNIOR, A. A. R., NOGUEIRA, A. D. Aplicações da sintaxe espacial no planejamento da mobilidade urbana. Ciência & Engenharia, v. 22, n.1, p.29-38, 2013.

GEHL, J. Cities for people. 3ªEd. Editora Perspectiva. São Paulo, 2015.

HAYEK, F. A. Law, Legislation and Liberty. Chicago: University of Chicago Press, 1973.

HILLIER, B. Space is the machine. London: Cambridge Press, 1996.

HILLIER, B.; et. al. Natural movement: or, configuration and attraction in urban pedestrian movement. Environment and Planning B: planning and design, v. 20, n. 1, p.29-66, 1993.

HOPPE, H. H. Economic science and the Austrian method. Auburn: Ludwig von Mises Institute, 1995.

JACOBS, J. The death and life of great American cities. São Paulo: Random House, 1961.

KLEIN, P. Menger the revolutionary. The Free Market, Ludwig von Mises Institute, v. 25, n. 2, p.1-3, 2007.

LOUREIRO, V. Mapa Axial – Sintaxe Espacial – Ferramentas de Análise: Workshop introdutório. Uniceub, Brasília, dez/2016.

MEDEIROS, V. Urbis Brasiliae: o labirinto das cidades brasileiras. Brasília: Editora UnB, 2013, 612p.

MISES, L. V. Human action.Auburn: Ludwig von Mises Institute, 1998.

MONTE-MÓR, R. L. As teorias urbanas e o planejamento urbano no Brasil. In: DINIZ, C.; CROCCO, M. (eds.). Economia Regional e Urbana: Contribuições Teóricas Recentes. Belo Horizonte: UFMG, 2006, p.61–85.

PEREIRA, R. H. M.; BARROS, A. P. B. G.; MEDEIROS, V. A. S. O uso da sintaxe espacial na análise do desempenho do transporte urbano: limites e potencialidades. Texto para Discussão n. 1630. Rio de Janeiro: IPEA, 2011, 32p.

RODRIGUEZ DIAS, C.; SAKR, F. L. (2014). Centralidade urbana: configuração espacial e condições socioeconômicas na cidade de São Paulo, Brasil. In: Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, n.6, 2014. Barcelona: 2014.

ROTHBARD, M. N. Economic Controversies. Auburn: Ludwig von Mises Institute, 1956.

SABOYA, R. T. Concepção de um sistema de suporte à elaboração de planos diretores participativos, 2007, 231p. Tese de Doutorado – Universidade Federal de Santa Catarina. PPGEC. UFSC. Florianópolis-SC, 2007.

VANDERBILT, T. Traffic: Why We Drive the Way We Do (and What It Says About Us). New York: Alfred A. Knopf, 2008.

Published

2018-08-31

How to Cite

1.
Paranaiba A. Praxeology and Space Syntax:: An epistemological articulation in favor of urban mobility as human action. MisesJournal [Internet]. 2018 Aug. 31 [cited 2024 Apr. 19];6(2). Available from: https://revistamises.org.br/misesjournal/article/view/565

Issue

Section

Original Research Articles